Egzaminatorzy oceniają nie tylko poprawność wyonywania zadań egzaminacyjnych. Często decydujące znaczenie ma ogólne wrażenie z jazdy czy po prostu poprawność posługiwania się elementami sterowania pojazdem. Nawet testy na prawo jazdy zawierają zagadnienia obejmujące szeroko pojętą technikę kierowania pojazdem.
Jak oceniają egzaminatorzy?
Egzamin praktyczny w miejskim polega na wykonaniu, zgodnie z przepisami ruchu drogowego i techniką kierowania pojazdem zadań egzaminacyjnych, które ustalone są w przepisach regulujących przebieg egzaminu. Same zadania to jednak nie wszystko, bowiem
Egzaminator zwraca szczególną uwagę na:
a) sposób wykonywania manewrów na drodze,
b) zachowanie wobec innych uczestników ruchu drogowego,
c) umiejętność oceny potencjalnych lub rzeczywistych zagrożeń na drodze,
d) skuteczność reagowania w przypadku powstania zagrożenia,
e) sposób używania mechanizmów sterowania pojazdem.
Jak widzisz równie poprawność jazdy jest rownie ważna co poprawność wykonanych zadań egzaminacyjnych.
Użycie sprzęgła a technika kierowania pojazdem
Spora część zdających pdczas hamowania najpierw wciska sprzęgło, a dopiero potem hamulec. To powoduje, że zakręt/skrzyżowanie/dojazd do skrzyżowania pokonywane są "na luzie". Takie zachowanie sprawia, że bieg redukowany jest w zakręcie, bądź już za nim. A to już dwa błędy związane z technką kierowania jednocześnie!
Ustalmy: To nie sprzęgło, lecz – jak wskazuje nazwa – hamulec służy do hamowania, więc po co tego pierwszego używać w pierwszej kolejności? Nikt jeszcze samym sprzęgłem nie zahamował. Niby to oczywiste. Więc dlaczego postępować wbrew logice i technice kierowania?
Jak prawidłowo operować sprzęgłem podczas hamowania?
Najkrócej mówiąc, należy wciskać je tylko podczas redukcji biegu oraz w końcowej fazie hamowania. Testy przeprowadzone przez specjalistów udowodniły, że hamowanie z wciśniętym sprzęgłem wydłuża drogę hamowania. Nieco inne zasady obowiązują w razie konieczności nagłego hamowania. Przy dużej prędkości, na początku manewru należy tak samo wcisnąć sam hamulec, ale gdy pojawią się oznaki działania ABS-u, dodatkowo musimy użyć sprzęgła – zdajemy się wówczas na elektronikę, ale w przeciwnym razie bezwładność silnika może zakłócić działanie układu ABS. Najważniejsza jednak zasada: hamujemy bez sprzęgła! Przy okazji: warto rozróżnić dwa pojęcia: droga hamowania i droga zatrzymania.
- droga hamowania to odcinek jaki przebędzie auto od chwili rozpoczęcia hamowania do chwili zatrzymania samochodu,
- droga zatrzymania to odcinek jaki przebędzie auto od chwili zauważenia przeszkody/niebezpieczeństwa do chwili zatrzymania samochodu.
Zanim do twojej nogi dotrze, że musisz hamować mija 0,8 – 1 sekundy od chwili zauważenia niebezpieczeństwa. Przy prędkości 100 km/h przejeżdżasz w tym czasie 30 metrów. Zanim wciśniesz sprzęgło mijają kolejne dłuuugie ułamki sekund. Pamiętaj też, że przy prawidłowym hamowaniu, zanim wciśniesz hamulec twój samochód… już hamuje! Zdjęcie nogi z gazu prowadzi do jednoczesnego hamowania silnikiem przecież, dociążenia przednich kół i przygotowania ich (przez to dociążenie) do tego właściwego hamowania.
Ekojazda
Jednym z zadań egzaminacyjnych jesy "hamowanie silnikiem przy zatrzymaniu i zwalnianiu- jazda energooszczędna". Wciskanie sprzęgła przed wciśnięciem hamulca powoduje, że... nie spełniasz wymogów jazdy energooszczędnej, a tym samym egzamin po prostu możesz... oblać.
Prędkość a geometria drogi
Dojeżdżając do zakrętu, często należy nie tylko zwolnić, ale również zredukować bieg. No właśnie - dojeżdżając do zakrętu. Kolejność wykonywania tych czynności jest bardzo ważna dla bezpieczeństwa. Wyobraź sobie, że zagapiłeś się i zostały ci 2 sekundy na wytracenie prędkości o 50 km/h i wejście w zakręt. jeżeli masz taki nawyk, że najpierw redukujesz bieg, to zabraknie ci czasu na wyhamowanie i… no właśnie, wypadek gotowy. jeśli najpierw zaczniemy hamować, to najwyżej nie zdążysz zredukować biegu i wejdziesz w zakręt np. czwórką, a nie trójką. To małe miki w porównaniu z wypadkiem, wypadnięciem z zakrętu…
Prawidłowe zachowanie powinno przebiegać następująco:
- dojazd do zakrętu,
- hamowanie,
- redukcja biegu,
- puszczenie sprzęgła,
- wejście w zakręt.
Przy czym przed wejściem w zakręt redukcję biegu trzeba nie tylko rozpocząć, ale również zakończyć. Lepiej nie zmieniać biegu podczas pokonywania zakrętu. Na zakręcie/skrzyżowaniu masz wystarczająco dużo na głowie, aby nie zajmować się biegami.